FOTÓZÁS

Melyik Az Ideális Gyújtótávolság Táj Fotózáshoz?

Támogatnál egy megosztással?

A tökéletes objektív kiválasztása mindig is nagy fejtörést fog okozni a fotósok számára.

Érthető ez a kezdő, de akár a profi fotósokra is, hiszen ők is ugyanolyan körültekintéssel és utánajárással választják ki a számukra megfelelő objektívet.

Mára már a fotográfia legtöbb ágában betöltésre került az „ideális” objektív szerep, azonban a tájfotózás esetében korántsem ilyen egyszerű ezt meghatározni.

Amíg, a portréfotósok körében az 50mm f/1.8 egy alap és kellően jó objektívnek számít, amiből rengeteg mindent ki lehet hozni ebben a témakörben, addig a tájfotózás esetében az egyén elképzelései szabják meg a tökéletes gyújtótávolságot.

Éppen ebből kifolyólag nehéz általánosítani a tájfotós gyújtótávolságok ügyében. Több szakmai cikk is azt tanácsolja, hogy aki komolyabban szeretné űzni a tájfotózást, az fektessen be egy olyan objektív arzenálba, amely a gyújtótávolság tartományokat átfedi, így minden szituációból kihozhatjuk a számunkra ideális kompozíciót.

Azonban, ha csak alkalmanként szeretnél egy-két tájfotót készíteni a jelenlegi profilod mellett, akkor ebben a cikkben alárulom, hogy szerintem melyik az ideális gyújtótávolság a tájfotózáshoz, ha csak egy objektívet szeretnél ehhez vásárolni.

Hirdetés
#Tartományok

Ahhoz, hogy valóban megértsük a tájfotózásban alkalmazott gyújtótávolság miértjét fontos, hogy átvegyük a főbb tartományokat, mivel így lesz számodra is átlátható, hogy miért éppen azt a gyújtótávolságot ajánlom.

A tájfotózásban alkalmazott objektíveket a gyújtótávolságuk és az ezáltal lefedett látószögük alapján 4 fő részbe oszthatjuk, a halszemtől a teléig.

Ahogyan már említettem, a tájfotózás az, ahol a saját elképzelésed szabja meg az alkalmazandó gyújtótávolságot, ezért ebben a szegmensben bármilyen objektív ideális lehet, ebből fakad ez a hatalmas szórás a gyújtótávolságok terén.

Halszem objektívek – ezek, az objektívek azon csoportjai, amelyek hatalmas látószöget, sokszor már torz, hordóhatást eredményeznek a fotón. Előnyük azonban az, hogy az elénk táruló tájat nagy mértékben képes visszaadni. Ebbe a kategóriába tartoznak a 6 és 8mm körüli halszemobjektívek.

Széles látószögű objektívek – bár sok esetben vékony a határ a halszem és a széleslátószögű objektívek között, a lényegibb különbség, hogy itt kisebb mértékben jelentkezik a hordós torzítás és egy sokkal valósabb képet kapunk a témáról. Ideális azonban, ha a tájjal együtt az előteret is szeretnénk belekomponálni a fotóba. Ennek a kategóriának a képviselője pl.: egy 12-24mm-es objektív.

Középtartomány – ez a tartomány már sokkal egyhangúbb és hétköznapibb az eddig említett társaihoz képest, hiszen ezt a tartományt képviselik pl.: a kit objektívek is. Egy átlagos átfogást biztosítanak és sokkal kevésbé adnak lehetőséget a kreativitásunk kimutatására, mint a halszem, vagy a széleslátószögű társai. Azonban, kellően széles a látószögük ahhoz, hogy a tájat képes legyen széltében átadni. Gyakran alkalmazott képviselője ennek a csoportnak pl.: a 24-70mm-es objektív.

Teleobjektívek – a teleobjektív egy kissé kakukktojásnak tűnhet a listán, azonban a tájfotósok előszeretettel használják, hiszen ennek a segítségével nem a táj egészét, hanem annak egy számukra lényegi részét képesek kiemelni. Ennek a tartománynak a leggyakrabban alkalmazott képviselője a 70-200mm.

Ezekre a tartományokra bonthatjuk le a tájfotózásban alkalmazott objektíveket a gyújtótávolságok alapján és ezekből válogathatunk attól függően, hogy mit szeretnénk a néző számára visszaadni.

Valóban az lenne a legideálisabb, ha ezeket összehangolva, minden tartományt lefedve rendelkeznénk objektívvel, azonban a hobbi fotósok számára ez egyáltalán nem kifizetődő és többségünknek nincs is rá igénye.

#Miért nem számít a rekeszérték?

Ha kellően figyelmesen olvastad a cikket, akkor észrevehetted, hogy a gyújtótávolságok vannak kiemelve az objektívek esetén, a rekeszértékük pedig egyáltalán nincsen feltűntetve.

Ennek több oka is van, amelyből a legnyilvánvalóbb, hogy a cikk a látószögre van kiélezve, valamint az, hogy a tájfotózás esetében nem feltétlenül mérvadó a rekeszérték.

Hajlamosak vagyunk arra törekedni, hogy minél fényerősebb objektívet vásároljunk, hiszen ennek számtalan előnyét a hasznunkra fordíthatjuk, de ez leginkább a fotográfia többi ágára igaz.

A tájfotók többségénél arra kell törekedni, hogy a lehető legtöbb minden legyen éles a fotón, ebben pedig a nyitott rekesz nem igazán lenne az előnyünkre. Ezért, a tájfotók többsége f/11 és f/16 környékén készülnek, amelyhez lényegtelen, hogy honnan indul az objektív legnyitottabb értéke.

Természetesen, a tájfotózáson belül is vannak speciális szegmensek, ahol igenis számít a rekeszérték, viszont jelenleg az általános, táj megörökítő fotózásokról van szó.

#Az ideális

Bár eddig azt hangoztattam, hogy nem lehet egyértelműen meghatározni a tájfotózás legjobb gyújtótávolságát, most mégis megpróbálom.

Természetesen ez abban az esetben lehet optimális választás, ha a meglőve felszerelésed mellé szeretnél egy objektívet, amely ideális a tájfotózásra és kellően nagy látószöget biztosít ahhoz, hogy visszaadd a nézőid számára az eléd táruló tájat.

Persze, az is nagyon szubjektív, hogy mit tekintünk ideálisnak, hiszen mindenki számára más. Azonban igyekeztem egy olyan általános gyújtótávolságot találni, amely kellően nagy lefedést biztosít, viszont nem esik a túlságosan a közép tartományba sem.

Így találtam ideálisnak a 24mm-es gyújtótávolságot a tájfotózásra. Mivel ez, a széleslátószög és a középtartomány határán van, kellően széles látószöget biztosít ahhoz, hogy megörökítsük az előttünk elterülő tájat, viszont kellően messze van attól, hogy túl sokat mutassunk és elkerülhessük a hordó effektust.

Persze, nem feltétlenül egy fix 24mm-es objektív az ideális, mivel ezt a gyújtótávolságot képes nyújtani egy 18-55mm-es objektív is.

Ha most szeretnél berendezkedni tájfotózásra, akkor ez egy jó iránymutatás lehet arra, hogy milyen irányba érdemes elindulnod. Nem feltétlenül fontos, hogy külön kiépítsd a tájfotós ágat, hiszen, ha van egy objektíved, amely tartományába bele esik a 24mm, már képes vagy tökéletes tájfotókat alkotni.

Természetesen, ezt a gyújtótávolságot egy átlagos, bármikor alkalmazható gyújtótávolságnak határoztam meg, amellyel nem lehet mellé nyúlni, azonban a kreativitás teljes kiélésére nem feltétlenül ez az ideális.

Ahhoz sokkal inkább a halszem, vagy pedig a teleobjektívek terén kell keresgélnünk, ha különleges perspektívából szeretnénk megörökíteni az előttünk elterülő tájat.

Támogatnál egy megosztással?

Hirdetés
Megoszthatod velem a véleményed!
Fontos számomra a véleményed, hiszen mind ebből tanulunk. Nem jelenik meg közvetlenül az oldalon, így személyesen Nekem címzed!
*nem kötelező