TUDÁSTÁR

Komponálási Alapfogalmak A Kompozíciótól Az Aranyóráig

Támogatnál egy megosztással?

Mit nevezünk Kompozíciónak?

Bár az expozíció és a kompozíció fogalma nagyon hasonló, azért nem teljesen fedi a valóságot az, hogy a kettő egy és ugyanaz lenne.

Mindkét fogalom a fénykép megalkotásának, elkészültének a definíciója, azonban nem véletlen, hogy mindkét szó szerepel a fotós szaknyelvben. Amíg az expozíció a fotó elkészülésének azon szakaszát jelenti, amíg lenyomjuk a fényképezőgépen a gombot, emellett magában foglalja a gépbe táplált értékeket, addig

• a kompozíció a fénykép megalkotás körülményeit, fizikai töténéseit foglalja magában.

Sokkal érthetőbb megfogalmazásban tehát, a kompozíció azt foglalja magába, hogy a fotózás során a leendő képünkön melyik elemet hova helyezzük, milyen világítási módokat használunk, mit helyezünk a téma középpontjába és egyéb hasonló tényezők.

Ezeket az apró részleteket nevezzük komponálási eszközöknek, hiszen ezek határozzák meg a fotónk kinézetét, látásmódját.

Mit értünk Harmadolás alatt?

Képünk sikerét nagyban befolyásolja, hogy az adott témánkat milyen beállításban, kompozícióban mutatjuk meg a nézőknek. Hiába adott a jó téma, ha komponálás során rosszul állítjuk be az arányokat, könnyen felszínessé és lapossá válhat a fotónk.

Rengeteg technika létezik a helyes kompozíció megalkotására, azonban a legnépszerűbb és legegyszerűbben alkalmazható, a harmadolás.

Könnyen sablonossá és unalmassá válhatnak a fotóink, ha a témánkat mindig középre helyezzük. Néha érdemes elhagyni a szimmetrikus, megszokott kompozíciót és egy kis aszimmetriát vinni a fotóinkba.

  • A harmadolás egyensúlyt teremt a szimmetria és az aszimmetria között és olyan dinamikát kölcsönöz a fotónknak, amely jobban megragadja a néző tekintetét.

A kissé filozófikus elméleti rész után nézzük meg, hogy miként tudjuk ezt alkalmazni a gyakorlatban.

Ahhoz, hogy a fotón a harmadoló pontokat ne vaktában kelljen megtalálnunk, segítségünkre van a fényképezőgépekben és a telefonokban is egyaránt bekapcsolható harmadolórács.

  • Ennek a bekapcsolásával a képernyőt 9 egyforma részre osztjuk, így hatalmas segítséget kapunk a kompozíció beállításában.

A harmadolás lényege, hogy a témánkat a fotónk valamelyik kétharmadába helyezzük, vagyis a kép jobb, vagy bal széle felé komponálva. Így sokkal kellemesebb dinamikát kölcsönözhetünk a fotónknak és a néző tekintetét is jobban megragadja. A hagyományosan, centrálisan komponált fotók sokkal érdektelenebbek a néző számára, míg a harmadolás technikájával készült fotók végig vezetik a néző szemét a fotón, így elmélyítve őt a témában.

Hirdetés
Mi az az Ellenfény?

A legtöbb esetben arra törekszünk, hogy megfelelő mennyiségű fény essen a témánkra annak érdekében, hogy a lehető legélesebb és részletgazdagabb fotót kapjuk.

Azonban, vannak olyan szituációk, amikor a fény nem a témával szemben, rávilágítva helyezkedik el, hanem egyenesen a téma mögött van. Ezt nevezzük ellenfénynek.

Ebben az esetben megnehezedik az expozíciós értékek meghatározása és a helyes expozíció kivitelezése szinte lehetetlen, mivel a túlzott ellenfénytől a témánk bebukott, textúrátlanná válik.

Mit nevezünk Arany/Kékórának?

Emberi tulajdonság, hogy szeretjük elnevezni a nap különböző állásait és az ebből fakadó fényhatásokat. Nincs ez másképp ebben az esetben sem, hiszen az arany és kékóra alatt a nap olyan állásairól beszélünk, amikor egy különlegesebb színárnyalatot képez.

  • Ez a két „óra” a nap által, az égbolton okozott színhatásáról kapta a nevét. Ebből következik, hogy az aranyóra esetében az égbolt, valamint a fény aranyló, erősen sárgás színű, míg a kékórában az ég színe erősen kékre árnyalatú.

A fotográfiában ez a két időpont az egyik legközkedveltebb, ha a fotózás időpontját nézzük, mivel ilyenkor a szokásosnál különlegesebb képek készíthetők. Az aranyóra különlegessége, hogy nem csak az ég, hanem a nap által megvilágított témánk is ebben a színben pompázik, amíg a kékóra ezzel szemben csak az égboltra van hatással a gyengébb fényviszonyok miatt.

  • Mikor vannak?

Nagyon lesarkítva, a reggeli, valamint az esti órákban lehetünk részesei ezeknek a rövid ideig tartó fényjelenségeknek.

A reggeli órákban a kékórát követi az aranyóra, míg az estét tekintve az aranyórát a kékóra. Ez a sorrend abból következik, hogy reggel, amikor a nap felkelőben van, de még nem világítja meg teljes egészében a tájat, először a sötét égbolt kékre vált.

Azonban, ahogyan egyre feljebb kerül, a fénye beragyogj a tájat és már kellően erős ahhoz, hogy arany színben pompázzon. Az esti órákban pedig ennek az inverze játszódik le.

Támogatnál egy megosztással?

Hirdetés
Megoszthatod velem a véleményed!
Fontos számomra a véleményed, hiszen mind ebből tanulunk. Nem jelenik meg közvetlenül az oldalon, így személyesen Nekem címzed!
*nem kötelező