FOTÓZÁS

Milyen Felszereléssel Kezdhetsz Bele a Makró Fotózásba? (Kezdő szett)

Támogatnál egy megosztással?

Már több makrófotózásra alkalmas technikát bemutattam az oldalon, azonban arról sosem írtam, hogy pontosan én mivel is készítem a fotóimat.

Ezért ezt a cikket ennek szentelem és remélem, hogy hasznos lesz számodra. Talán egy kis iránymutatást ad azzal kapcsolatban, hogy mire is van szükséged ahhoz, hogy hasonló fotókat készíts.

A szettem építése során mindig figyelembe vettem azt, hogy nekem ez sosem fog anyagilag megtérülni, még ha élmények formájában többszörösen is visszaadja a befektetett értéket. Ezért minden vásárlásnál alapos kutakodás és tanulmányozás vette kezdetét, hogy valóban olyan darabbal ékesítsem az arzenálomat, ami az olcsósága ellenére minőséget is garantál.

Ha érdekel, hogy mivel készítem a makrófotóimat és ezek alapján neked merre kellene változtatnod a hasonló eredmény érdekében, akkor elárulom neked az ehhez kapcsolódó eszközeim típusát.

Hirdetés
#Canon 500D M6

Kezdetben, egy valóban filléres, belépőszintű DSLR géppel kezdtem a makrófotós pályafutásomat. Rengeteg csodás fotót köszönhetek neki és ha kell, a mai napig szívesen teszem rá az objektívet, hogy együtt alkossunk, mint a régi szép időkben.

Azonban öregsége kárán, néhány technikai paraméterben nem jeleskedik túlságosan, ezért az idei év nyarán, eljött a váltás pillanata.

A váltás oka valójában nem a makrófotózásban mutatkozott meg, azonban mivel imádom a természet vadvilág részét is megörökíteni, kénytelen voltam váltani.

Szerintem, az 500D kategóriájú gépek bőven elengedőek ahhoz, hogy hobbi szinten értékelhető makrófotót alkossunk. A hibái főként a magas zajszint, a lassú AF és sorozat formájában mutatkoznak meg, viszont ezeket a DIY makrózás közben egyáltalán nem vesszük használatba.

Az ISO egyébként is alacsonyan van tartva, fókuszálni manuálisan kell és bőven elég, ha egyszerre csak egy fényképet készítünk. Tehát, hobbi szinten bőven elengedőek azok a paraméterek és képminőség, amelyet ebben a kategóriában nyújtanak a gépek.

Nyilván, ez abban az esetben igaz, ha nem óriás plakátokon szeretnénk viszont látni a fotónkat.

A nemrégiben közzétett hópelyhes fotóm is még az 500D tudását tükrözi és be kell vallanom, hogyha nem tudnám, még én sem mondanám meg, hogy ez egy ennyire olcsó és belépőszintű gép produktuma.

Természetesen az M6 hozzáképest maga a mennyország, hiszen egy 4 éves technikáról beszélünk, a közel 12 évessel szemben. Azonban még ígyis azt kell mondanom, hogyha nem lennének azok az extra paraméterek, amelyek inkább a képalkotás folyamatát könnyítik meg és nem a fotó minőségén javítanak, akkor a mai napig az 500D lógna a kezemben minden fotózásnál.

A gépünk fénymérese szerint, akkor számíthatunk tökéletesen exponált fényképre, ha az expozíciós skálán a jelző nyíl középen, vagyis 0 értéken van.

Ha ez a nyíl balra mozdul, akkor a fotónk alulexponált, ha pedig jobbra, akkor túlexponált lesz.

Az expozíciós skála számai a fényértéket jelölik, így a korrekció mértéke attól függ, hogy mekkora értéket vesz fel a jelző nyíl.

#Canon EF 100-300 F4.5-5.6 USM

Valószínűleg, ha rákeresel az objektívre, nem sok információt találsz róla, sőt tesztet szinte alig. Többnyire ez annak köszönhető, hogy nem örvendett túl nagy népszerűségnek már a korában sem és ez az idő múlásával szinte egyáltalán nem változott.

Eladó darabot is alig találni belőle, annak ellenére, hogy egy használható objektívről beszélünk. Jó pár belépőszintű tele megfordult már nálam a használt piacról a tökéleteset keresve, azonban ezeknél csak megértettem azt, hogy miért int mindenki óvva ezektől az objektívektől.

A leggyakrabban sajnos, az olcsóbb variánsok pont abban a gyújtótávolságban teljesítenek alul, aminél használnánk őket.

Ezzel szemben a 100-300 egy kellemes csalódás volt és nem véletlenül van nálam már több, mint egy éve ez a darab. Bár itt is az 500D korabeli technikáról van szó, az objektív esetében talán ez még pozitívan is hat.

Szinte már közhely azt mondani az idősebb dolgokra, hogy „ebben van anyag”, de kétségkívül igaz. A teléhez képest kis mérete ellenére, egészen szép súllyal büszkélkedhet. Amit felfoghatunk negatívum és pozitívumként is, viszont az tény, hogy itt még a minőség oldalán állt az anyaghasználat és nem a költséghatékonyságén.

Már f/5.6 tájékán is elfogadhatóan részletgazdag a fotó, viszont f/8 környékén mutatja meg igazán, hogy mit tud.

Makrófotózásnál többnyire ő tölti be a „közgyűrű” szerepét, ezért is tartottam fontosnak felsorolni a makrófotós felszereléseknél.

#Yongnuo 50mm f/1.8

Itt már megtörjük a Canon márkahűséget és egy kicsit kikacsintgatunk a kínai gyártó termékpalettájára is.

Egy 50mm f/1.8 alap, szinte minden fotós táskában, azonban még itt is lehet egy keveset filléreskedni azzal, hogy nem a nevet, hanem valóban a minőséget vásároljuk meg.

Sajnos ez esetben nem az objektív fizikai, hanem sokkal inkább az általa alkotott fotó minőségéről van szó. Az előbbiben sajnos nem jeleskedik, mivel itt-ott lötyögő, silány műanyag adja a vázat, azonban az utóbbiban simán megállja az olcsósága ellenére a magasabb rangú társai mellett a helyét.

Ő az az objektív, akit többnyire fordítva használok. Néha, azért szükség van arra a tulajdonságára is, amire valóban hivatott, azonban többnyire f/8-ra állítva figyeli a témát vagy a 100-300-ra, vagy pedig a vázra fordítva.

A kellően jó képminőségének köszönhető, hogy a makrófotóim ilyen minőségben tündökölhetnek.

Hirdetés
#Yongnuo SpeedLight Y510EX

Ismételten a kínai gyártó egyik termékére esett a választásom, hiszen ár-érték arányban igencsak jól jeleskedik a Yongnuo.

Mivel pótolni kell az objektíveknél elvesztett fényértéket, mindenképpen szükség van egy fényforrásra, ami azért a beépített vakunál erősebb és személyreszabhatóbb.

Ebből kifolyólag kezdtem el kutakodni a rendszervakuk világában és bukkantam rá erre a típusra. Bár ez sem a széria legjobb vakuja, hobbiszinten nem is kell, hogy az legyen.

#Fordítógyűrű & ráfordítógyűrű

Nem beszélhetnénk makrófotózásról, ha legalább az egyik objektívet nem fordítanánk meg. Ezért természetes, hogy a makró felszerelés legnélkülönözhetetlenebb darabjai a fordítógyűrű és a ráfordítógyűrű.

A sors fintora talán, hogy ezek az eszközök a legolcsóbbak a felszerelésből, annak ellenére, hogy ők végzik el a munka piszkos részét.

Hiszen nélkülük nem tudnánk kellő mértékű leképezést és közelpont csökkenést elérni, így nem mehetne végbe a makrófotózás sem.

Egy igen költséghatékony eszközarzenálról van szó. Azonban mégis ezek tették lehetővé azt, hogy megörökíthessem a hópehely jellegzetes ágait és segítenek nap, mint nap abban, hogy a természet csodáit megmutathassam neked.

A cikk üzenete az, hogy ne becsüld alá a felszerelésed, csak mert nem éri el a környezeted által meghatározott érték szintet.

A tudás és a kitartás a te kezedben van. Ettől lesznek értékesebbek a fotóid, az átlagnál.

Támogatnál egy megosztással?

Hirdetés
Megoszthatod velem a véleményed!
Fontos számomra a véleményed, hiszen mind ebből tanulunk. Nem jelenik meg közvetlenül az oldalon, így személyesen Nekem címzed!
*nem kötelező