FOTÓZÁS

Hogyan Fotózhatsz Madarat? (Cserkelve)

Támogatnál egy megosztással?

A madárfotózás nem mondható a fotográfia legkönnyebb ágának, hiszen az egyébként is félénk madarakat szeretnénk egy csattogó, hangos szerkezettel megörökíteni, amelytől nem leszünk barátságosabbak a számukra.

Nem véletlen, hogy a valóban technikai értelemben tökéletesnek mondható fotók lesből készülnek, nem beszélve arról, hogy a valódi természetes viselkedésüket az így készült képek adják vissza, hiszen így egyáltalán nem érzik feszélyezve magukat, mivel számukra láthatatlanok vagyunk.

Ettől függetlenül velem is előfordul, hogy egyszerűen csak szeretnék egy kis időre kimozdulni és neki látok a madarak „kergetésének”.

Vagyis, spontán, mindenféle terv nélkül neki indulok a madárfotózásnak, hogy egy kicsit kikapcsoljak és azzal foglalkozzak, amit igazán szeretek.

A legtöbb esetben egy ilyen hirtelen felindulásból elkövetett madárfotózásból valójában csak a séta valósul meg viszont, ha szerencsénk van és egy madarat a jobb napjain fogunk ki, még így is készíthetünk róla jó fotót a természetes környezetében.

Összegyűjtöttem néhány tippet, hogy mire érdemes figyelned, ha hozzám hasonlóan szeretsz spontán belevágni a madárfotózásba és szeretnéd egy kicsit növelni a jó fotók esélyét.

Hirdetés
#Öltözködés

Az ehhez hasonló fotózásokkor az egyik legfontosabb dolog, hogy az öltözködésünket jól válasszuk meg. Sajnos nem csak az emberek, de az állatok is a ruházatunk alapján ítélnek meg így, ha nem a számára ideális színkombinációt állítottuk össze az alkalomra, akkor nagy eséllyel mindent el fogunk ijeszteni.

Mivel spontán fotózásról beszélünk nem, azaz elsődleges cél, hogy vegyük fel az álcaruhánkat és olvadjunk bele a környezetbe, hanem az, hogy legalább a lehető legkisebb mértékben tűnjünk ki abból.

A legfontosabb talán – és remélhetőleg a legegyértelműbb is -, hogy a rikító színeket kerüljük. A legjobb, ha terepzöldben indulunk útnak, hiszen a modelljeink számára ebben tűnünk ki a legkevésbé a környezetünkből.

Egyes fotósok azt vallják, hogy nem kell túlzásba vinni az öltözködés körüli hercehurcát, mivel egy homogén, szürkés-zöldes dzseki és egy farmer nadrág is megteszi, mivel évek óta beválik neki. Valamint van a másik oldal, aki az esküvőjére is álcaruhába menne, ha tehetné.

Az én tapasztalatom az, hogy találjuk meg azokat a színeket, amelyek az adott környezethez nagyjából passzolnak és a legkevésbé tűnünk ki az állatok számára, erre pedig az egyik legalkalmasabb a terepzöld ruházat.

Nagy valószínűséggel ez attól is függ, hogy az adott madár, vagy éppen állat mihez szokott hozzá a környezetében, mivel egy parkban simán fotózhatunk madarat akár farmerban is, de ugyan ezt nehezebb megtenni egy teljesen vad erdőben.

#Mozgás

A spontaneitás terén, ha megvagyunk az öltözködéssel, a másik lényegi dolog, amit korrigálni kell, az a mozgás. Mivel a madarak alap esetben meglehetősen félénk állatok – nem feltétlenül a városiak – nagyon nem mindegy, hogy hogyan közelítjük meg őket.

A leglényegibb dolog a mozgással kapcsolatban, hogy hirtelen mozdulatot sose tegyünk, mivel ezt a madár rögtön fenyegetésnek veszi és könnyen tovább áll.

A legjobb, ha megfontoltan és óvatosan lépkedünk, hiszen így elkerülhetjük az avar neszeit és a faág reccsenéseit is, valamint nem ijesztjük meg a madarat a hirtelen közeledésünkkel.

Ha egy ösvényen haladsz, ahol nincsen akadály és kellően tempósan lehet haladni, sose változtass sebességet hirtelen, mindig fokozatosan lassulj le, majd csak ezt követően állj meg. A hirtelen megállással ugyanazt lehet csak elérni, mint a gyors, madár felé megindulással, az elijesztést.

Nem csak a lábunk mozgását, hanem a kezünket is megfelelően kell tudni használni. Mivel alap esetben nem úgy közelítünk meg valamit, hogy a gép a szemünkre van tapasztva, hanem a legtöbb esetben le van engedve, ha szeretnénk beletekinteni a keresőbe, mindig nagyon lassan emeljük fel a gépet.

Bár így leírva viccesnek hangozhat, valóban a mozdulatlanságra és a kiszámíthatóságra kell törekednünk, tulajdonképpen úgy kell mozognunk, ahogyan egy lajhár tenné.

A madarak megközelítését illetőleg pedig, ha szeretnénk közelebb jutni, akkor lehetőleg úgy tegyük, hogy takarásban legyünk, azonban, ha ez nem lehetséges, alkalmazzuk a cikkcakkban való közeledést, mivel így egy kicsit megtéveszthetjük a madarat és kevésbé érzi magát fenyegetettnek.

A legfontosabb, hogy sose kergessük a madarat, mivel ez úgysem fog eredményre vezetni, maximum felzaklatjuk a természetes élőhelyén.

#Kompozíció

A legnehezebb dolog a spontán madárfotózás esetében, az a kompozíció beállítása. Mivel teljesen tőlünk függetlenül történik minden, sosem tudhatjuk, hogy éppen milyen szögben, hova fog ülni a madár és nem befolyásolhatjuk azt sem, hogy melyik ágon találjunk rá.

Perspektívát illetőleg próbáljunk arra törekedni, hogy a madárral egy szintből fotózzunk, mivel az alulról készített képek a legtöbb esetben nem mondhatók túlságosan előnyösnek.

Az óvatos megközelítés technikájával megpróbálhatunk helyezkedni és a kompozíciós alapelveket követve létrehozni egy megfelelő kompozíciót.

A spontán madárfotózás fő nehézsége, hogy a madarak a közeledésünkre a szélső ágakról elkezdenek a fa, illetve bokor belseje felé araszolni, ahol már rengeteg keresztbe lógó ág akadályozhatja a megfelelő kompozíciót, azonban ez ellen egyedül annyit tehetünk, hogy egyhelyben maradunk a megfelelő távolságban és megvárjuk, hogy ne fenyegető tényezőként tekintsenek ránk a madarak és ha szerencsénk van, elkezdenek a külső ágak felé araszolni, ahol kevesebb hátráltató tényező van.

Hirdetés
#Beállítások

Az, hogy milyen értékekkel fotózunk, rengeteg mindentől függ. Magától a környezettől is, az időjárástól, de még az is befolyásolja, hogy éppen milyen madarat fotózunk, hiszen a méretükből adódóan eltérő gyorsasággal mozognak, ebből kifolyólag nekünk is eltérő gyorsasággal kell lekövetnünk.

A legjobb, ha a gyors és akciódús szituációkra számítunk és a zársebességet 1/500-as és 1/1000 környékére állítjuk, mivel ezek az értékek már a legtöbb madár esetében elegek ahhoz, hogy megfagyasszuk a mozgását.

Persze, ha nagyobb, kevésbé hirtelen mozgékony madarat fotózunk mehetünk ennél lejjebb is, azonban ott már valóban vigyázni kell a hirtelen mozdulatokkal.

A legnehezebben általánosítható kérdés a rekeszérték. Mivel minden objektív máshogy teljesít a különböző értékeken, ezért minden esetben ahhoz ragaszkodj, amivel az objektíved a legjobb képminőséget nyújtja. Mivel hiába szeretnél f/5.6-on fotózni, ha az objektíved nagyon mosott képeket készít azon az értéken.

A belépő és alacsonyabb árú objektívek esetében igaz ez főként, hogy a legnyitottabb rekeszértéken már eléggé zavaróan mosott képeket készítenek, így szinte minden esetben ennél szűkebb rekeszt kell alkalmazni.

Ebben az esetben ideális megoldás lehet a rekeszérték prioritás (AV), mivel ebben az üzemmódban csak a rekeszértéket van lehetőségünk állítani, a záridőt pedig ehhez mérten állítja a fényképezőgép.

Az ISO értéket, ahogyan a legtöbb esetben itt is a lehető legkisebb értéken használjuk a zajosodás elkerülése végett.

Bár mindenkinek eltérnek a szokásai és a tapasztalatai, a fent említett pontok az én spontán fotózásaimkor növelni szokták a siker lehetőségét. Ezeknek a betartása sem ad garanciát arra, hogy minden alkalommal egy tökéletes madárfotóval térsz haza, azonban mindenképpen közelebb vihetnek a célhoz.

Támogatnál egy megosztással?

Hirdetés
Megoszthatod velem a véleményed!
Fontos számomra a véleményed, hiszen mind ebből tanulunk. Nem jelenik meg közvetlenül az oldalon, így személyesen Nekem címzed!
*nem kötelező