FOTÓZÁS

Milyen Fényviszonynál Várhatjuk a Legjobb Képminőséget? (Egy Olcsó Objektívtől)

Támogatnál egy megosztással?

Fotósként rengeteg pénzt ölünk abba, hogy a lehető legjobb képminőséget érjük el és a nézőink szemét borotvaként sértse meg a fotónk élessége.

Ennek ellenére, sokszor tapasztalhatjuk azt, hogy hiába a nagy befektetés és az utánajárás az objektív teljesítményét illetően, a korábban megtekintett képekhez képest sehol sincsen az objektív nyújtotta teljesítmény.

A legtöbb esetben vagy egyből, vagy pedig próbálkozások sokasága után adjuk fel a kísérletezést és engedjük át magunkat a kudarc érzésének.

Pedig az igazság az, hogy nagyon is korai bukásnak elkönyvelni a beruházást, hiszen számtalan egyéb tényező is befolyásolhatja a kapott végeredményt az objektíven felül.

Hiszen, a fotográfia egy nagyon összetett dolog, ahol a legapróbb tényező változása is más végeredményt produkálhat és valamilyen szinten ez adja a szépségét.

#Tapasztalat

Ha régebb óta követője vagy a blognak, akkor már észrevehetted, hogyha tehetem, akkor inkább az olcsóbb alternatívák felé húz a szívem. Így nem lehet meglepő, hogy a fotóim többségét egy körülbelül 40ezer forintos objektívvel készítettem.

Azonban, az ember életében eljön az a pont, amikor váltani kell, mivel az igények már a jelenlegi felszerelés határain túl nyúlnak, így nálam is bekövetkezett. Megváltam tőle és egy kétszer akkora árú és teljesítményű objektívre váltottam.

Merthogy, komoly utánajárás és tanulmányozás előzte meg a vásárlást, hiszen mindig többet szeretnénk a pénzünkért kapni. Meglepően konstatáltam a tesztek és az objektívre adott értékelések alapján, hogy nem csak az ára, de az objektív várható képminősége is legalább kétszer akkora, mint az előző egyedé.

Meglepődve tapasztaltam, hogy az objektív, amelyet fájószívvel adtam el és eddig teljes mértékben kiharcolta a tiszteletem az ár-érték arányával, katasztrofálisan teljesít a teszteken és az emberek kezében.

Ez még nagyobb löketet adott az iránt, hogy beruházzak a másik objektívbe, hiszen az értékelések alapján a számomra ideálisnál is jobbat kell produkálnia.

Vagyis kellene. Ugyanis, már nálam van lassan egy hónapja és hiába minden kísérletezés, nemhogy jobbat, de még az előző szintjét sem hozza a másik objektívhez mérten.

De mi lehet az oka annak, hogy az előző objektívem papíron rosszabbul teljesít, mint a mostani, ennek ellenére mégsem tudok értékelhető fotót produkálni vele?

A válasz roppant egyszerű, csak hajlamosak vagyunk elsiklani a részletek felett, pedig rengeteg problémát megoldhat, ha egy kicsit végig gondoljuk a szituációt.

TOVÁBBI POSZTOK

Iratkozz Fel a Hírlevelemre

Nincs spam, csak heti egy levél.

Hirdetés
#Ez a lelke mindennek

Már többször említettem a hihetetlenül sablonos tényt, hogy „fény nélkül nem lehet fényképezni”, hiszen a nevében is benne van. Bármennyire is sablonos, az esetek többségében átsiklunk felette és nem úgy értelmezzük, ahogyan kell.

Hiszen, ha a felhőkön átszűrődik a fény, az már elegendő, nemde?

A baj az, hogy nem. Hiába vagyunk képesek az ISO értéket az egekbe repíteni annak érdekében, hogy a megfelelő expozíciót elérjük, sajnos az objektívnek is szüksége van egy adott fénymennyiségre ahhoz, hogy a legjobb teljesítményt tudja nyújtani.

Hiába tűnik elegendőnek a felhős időben kialakult szórt fény, annak ellenére, hogy el tudjuk érni a megfelelő expozíciót, az objektívünk számára nem elegendő. Ebben az esetben hiába való bármiféle próbálkozás a manuális fókusszal és a rekeszértékkel.

A rekeszérték egy bizonyos szintig képes megoldást nyújtani, azonban így a záridőtől és a háttér életlenségétől vesszük el a lehetőségeket.

A legtökéletesebb alkalom ahhoz, hogy az olcsó és a középkategóriás objektívekkel tökéleteset alkossunk, az a szinte ragyogó napsütés.

Ha kellő mennyiség fény éri a témánkat igaz az a sokat hallott és ellentmondásos klisé, hogy „olcsó objektívvel is lehet jó képet készíteni”, hiszen ennél a fénymennyiségnél már ő is levetkőzi a korlátait és bátran lehet használni a legnagyobb rekeszértéken.

#A válasz

Bár elsőre nem volt egyértelmű, hogy mi okozza ezt a megmagyarázhatatlan szituációt, hiszen az új objektívnek mindenképpen jobban kellett volna teljesítenie, a történéseket végig tekintve már ésszerűvé válik a gyengélkedése.

Amíg, az előző objektívvel – amelyek ezt követően az új objektív fotóihoz lettek hasonlítva – nyáron készítettem a fotókat, addig az újjal a teszt képeket, télen. A két alkalom között pedig nagy mennyiségű fény csökkenés volt, hiszen a nyári, erős fényekhez képest a téli, szűrt fény igencsak kevés az objektívek kibontakoztatására.

Nagy valószínűséggel, ha ugyanolyan körülmények között kerül összehasonlításra a két objektív, akkor kitűnik az a minőségi többlet, amelyet a tesztek eredményei mutattak.

Ebből fakadóan, ha teheted és szeretnéd a fotóid minőségét fenntartani, akkor a tél alkalmával is olyan időpontot válassz, amikor napsütéses az idő, vagy pedig havas a táj, hiszen a hófödte terep is képes annyira deríteni a téli szórt fényt, hogy kellő mennyiségű legyen a tökéletes rajzolathoz.

Azonban, saját tapasztalatokból kiindulva, mindenképpen azt tanácsolom, hogy a kudarcok és a használhatatlan fotók elkerülése végett, napsütésben próbálkozz a képalkotással és kerüld, a szürke, felhős napokat, hacsak nem táj fotózol nagy rekeszértékkel.

Támogatnál egy megosztással?

Hirdetés
Megoszthatod velem a véleményed!
Fontos számomra a véleményed, hiszen mind ebből tanulunk. Nem jelenik meg közvetlenül az oldalon, így személyesen Nekem címzed!
*nem kötelező

Iratkozz Fel a Hírlevelemre

Nincs spam, csak heti egy levél.